Bahas…bahas…bahas

Assalammualaikum semua!πŸ˜† Lama sudah kita tak bersua…maklumlah…tahun baharu semua pasti sibuk dengan tugasan baharu…

Jadi, kali ini… Iq nak kongsikan kat anda semua tentang satu pertandingan yang Iq join iaitu PERTANDINGAN BAHAS ALA PARLIMEN.

Pertandingan bahas ni best sangat sebab Iq dapat lebih memahami isu-isu yang penting yang sedang berlaku di dalam Malaysia. Selain itu, Iq dapat mengetahui cara-cara bagi mencari penyelesaian sesuatu masalah dalam kehidupan kita.

Pertandingan ini juga dapat meningkatkan keyakinan Iq untuk cakap depan orang ramai.

Jadi, Iq nak sarankan dekat anda semua agar menyertai pertandingan-pertandingan seperti ini agar kita dapat menambahkan mutu diri kita ke arah menjadi pemimpin yang hebat dan berintelektual.

Bye!!!

🐳🐳🐳🐳

-Qalam_Iq

Advertisements

Bahas…bahas…bahas

Assalammualaikum semua!πŸ˜† Lama sudah kita tak bersua…maklumlah…tahun baharu semua pasti sibuk dengan tugasan baharu…

Jadi, kali ini… Iq nak kongsikan kat anda semua tentang satu pertandingan yang Iq join iaitu PERTANDINGAN BAHAS ALA PARLIMEN.

Pertandingan bahas ni best sangat sebab Iq dapat lebih memahami isu-isu yang penting yang sedang berlaku di dalam Malaysia. Selain itu, Iq dapat mengetahui cara-cara bagi mencari penyelesaian sesuatu masalah dalam kehidupan kita.

Pertandingan ini juga dapat meningkatkan keyakinan Iq untuk cakap depan orang ramai.

Jadi, Iq nak sarankan dekat anda semua agar menyertai pertandingan-pertandingan seperti ini agar kita dapat menambahkan mutu diri kita ke arah menjadi pemimpin yang hebat dan berintelektual.

Bye!!!

🐳🐳🐳🐳

-Qalam_Iq

Bahas…bahas…bahas

Assalammualaikum semua!πŸ˜† Lama sudah kita tak bersua…maklumlah…tahun baharu semua pasti sibuk dengan tugasan baharu…

Jadi, kali ini… Iq nak kongsikan kat anda semua tentang satu pertandingan yang Iq join iaitu PERTANDINGAN BAHAS ALA PARLIMEN.

Pertandingan bahas ni best sangat sebab Iq dapat lebih memahami isu-isu yang penting yang sedang berlaku di dalam Malaysia. Selain itu, Iq dapat mengetahui cara-cara bagi mencari penyelesaian sesuatu masalah dalam kehidupan kita.

Pertandingan ini juga dapat meningkatkan keyakinan Iq untuk cakap depan orang ramai.

Jadi, Iq nak sarankan dekat anda semua agar menyertai pertandingan-pertandingan seperti ini agar kita dapat menambahkan mutu diri kita ke arah menjadi pemimpin yang hebat dan berintelektual.

Bye!!!

🐳🐳🐳🐳

-Qalam_Iq

Jamuan Akhir Tahun Kelas 3 Al-Ikhlas 2017

Assalammualaikum semua!!! Hahaha…

Baiklah kali ini, Iq nak kongsikan dekat pembaca semua berkenaan dengan jamuan akhir tahun yang telah kelas Iq iaitu kelas 3 Al-Ikhlas anjurkan tahun ini. 

Haa… nampak tak gambar dekat bawah ni? Itulah rakan-rakan seperjuangan Iq. Ayu dan segak belakakan? Hahaha… 

Nak tahu makanan apa yang kami jamu? Hehe… nah! 

Sedap tau! Haha… tapi bagi Iq yang paling mengancam selera Iq ialah kek batik hasil air tangan kawan baik Iq. Kek batik dia memang sedap, berlemak dan penuh rasa kasih sayang. ^0^

Seterusnya ialah gambar beberapa orang guru kami yang telah banyak ajar kami sejak daripada kami di tingkatan satu hinggalah kini.

Hehe… main suap-suap pulak! Hahaha…

Jadi gambar di bawah ini ialah gambar Sir Hanif yang mengajar kami bahasa inggeris. Beliau sangat-sangat sporting dan kelakar! 

Bawah ini ialah gambar puteri-puteri 3 Al-Ikhlas. Mereka ini banyak membantu dalam menceriakan kelas 3 Al-Ikhlas. 

Aik? Siapa lelaki tu? 

Lelaki itu ialah ketua juruhias kelas kami tak lain dan tak bukan ialah Syukri atau nama glamour dia ialah Syuk. Dia memang sangat kreatif, kelakar dan paling best dia tu pandai buat lawak! Hahaha… kalau tak afa dia… hmm… alamatnya kelas ni jadi sepi macam ada orang meninggal. Haha…

Semangat betul puteri-puteri ni makan… haha

Bawah ni pula ialah gambar putera-putera 3 Al-Ikhlas. Mereka ni memang rajin tolong cikgu, lagi-lagi tolong cikgu uruskan hal buku teks.

Bawah ni pula gambar putera kelas ni tolong tiup belon. 

Hey again, Syuk!!! Hahaha

Comel tak orang yang tengah minum air tu? Hehe… bolehlah…

Nama dia Khai, dia ialah ketua kelas kami. Dia memang sporting, kelakar, baik dan pandai jaga hati kawan. 

Kalau nak tahu, dia digelar Master of life sebab katanya dialah yang faham bahasa dunia. Hehehe… tak faham? Tak faham sudah. 

Hahaha!!! Iq salah tengok lain!!!

Haa! Buka mulut tu Khai, UFO nak masuk.

Jadi, di bawah ini ialah hadiah cabutan bertuah.

Hehe, jadi Iq nak ucap terima kasih kepada PENCINTA PENCIPTA untuk hadiah yang Iq dapat. Hehe… comel betul hadiahnya.

Time for wefie guys!!!

Di bawah ini ialah video semasa ketua kelas kami, Khai menyampaikan ucapannya. Hahaha!!! Memang terbaiklah!

TAMAT!!!

Jadi, untuk kesempatan ini, saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada guru kelas saya, Ustazah Fauziah yang banyak berkorban demi kami semua. Ummi, kami sayang Ummi sangat-sangat!!! Muah!!! =^_^=. Ummi banyak nasihat kami dan sentiasa disisi kami. Tak mampu kami balas jasa ummi. Ummi ibarat permata di hati kami. Tak ternilai harganya.

Seterusnya saya ingin ungkapkan terima kasih kepada rakan-rakan sekelas saya yang seramai 32 orang. Awak semua banyak tolong saya da ceriakan saya. Love you all, guys!!! 

Saya juga ingin memohon ampun jika saya ada guriskan hati awak semua. 

Jadi, saya doakan kita semua berjaya memperoleh 11A dalam pt3 2017. Amin…

Semoga persahabatan kita kekal hingga ke jannah!

Bye! Sayang kamu semua

=^_^=

-Qalam_Iq

Lawatan Bermaklumat Di Perak

Assalammualaikum. Hei!!!
Awak semua pernah sertai lawatan sekolah tak? Mesti pernah, bukan.

Jadi, hari ini, Iq nak kongsikan pengalaman Iq mengikuti lawatan bermaklumat di Perak anjuran kelas tingkatan 3 yang paling sporting dan ceria iaitu kelas 3 Ar-Rahman.

Memang banyak tempat yang kami telah serbu. Hehehe… iaitu:

1. MURAL ART LANE

Mural Art Lane ini terletal di Jalan Masjid, Taman Jubilee, Perak.

Mural yang terdapat disini telah dilukia oleh beberapa pelukis yang bertujuan untuk menjadikan kawasan ini sebagai kawasan tarikan pelancong di Perak.

Kebanyakan lukisan mural ini diinspirasikan oleh kehidupan dan ragam hidup penduduk di sekitar sini.

Hmm, cantik tak? Mestilah cantikkan? Iq dan kawan-kawan terpukau dengan kahalusan lukisan ini. 

Ini ialah mural yang paling ‘wow’ sekali berbanding yang lain. Amacam? Bergaya tak kami? Siapa yang paling cute ? Hehe…

Di bawah ini ialah murak kegemaran Iq dekat sini. Iq suka kombinasi warna yang digunakan oleh pelukis handalan ini. Selain itu, Iq dapat menangkap makna yang tersirat di sebalik lukisan mural ini. Iaitu kasih sayang dan pengorbanan seorang ibu dalam membesarkan anaknya.

Iq pun suka lukisan di bawah ini sebab pelukis seperti ingin mentafsirkan dan menceritakan suasana riuh-rendah sesebuah warung kepada bentuk lukisan.

Lukisan di bawah ini kalau tak silap Iq permainan Bot Naga yang sering dimainkan oleh penduduk Cina, bukan?

Lukisan di bawah ini pula membuatkan Iq terimbau zaman Iq menjadi kanak-kanak dulu. Ceh… Iq cakap macam Iq ni dah tua pula kan? Haha

Lompat si katak lompat… 

Lompatlah tinggi-tinggi…

2. TAMAN REKREASI GUNUNG LANG

 Jadi inilah lokasi kedua yang kami serbu.

Taman Rekreasi Gunung Lang  ini terletak di Jalan Damai, 30100, Ipoh, Perak.

Tamam rekreasi ini dibuka bermula pada pukul 8. 30 pagi hingga 6 petang.

Jadi, Iq dan rakan-rakan sempat menikmati keindahan panorama taman rekreasi ini yang kaya dengan pelbagai jenis flora dan fauna dan juga beberapa tarikan lain seperti replika rumah Orang Melayu dan Zoo Mini.

Di bawah ini ialah menara tinjau. Nak naik sampai ke atas memang mencabar tau! Tetapi ia berbaloi sebab Iq dapat melihat keseluruhan kawasan takan rekreasi ini dari atas. Hehe… rasa macam pemerintah pula… ^0^

Jadi gambar di bawah ini ialah gambar guru pengiring lawatan kami iaitu Cikgu Sharipah Hayati yang sangat sporting dan ceria selalu. Hehe… ^0^

3. MUZIUM GEOLOGI

Okey jadi seterusnya kami berangkat ke lokasi yang sangat dinanti-nantikan oleh Iq iaitu Muzium Geologi.

Di sini kami telah belajar banyak perkara yang berkaitan dengan geologi dan tanah.

Kami belajar mengenai fosil, jenis batu-batuan berserta sifat semulajadinya, perlombongan dan banyak lagi!

4. FUNTASY HOUSE TRICK ART

Ini ialah tempat yang kami semua rasa suatu tempat yang angat berbaloi untuk dilawati.

Di sini, terdapat pelbagai lukisan 3D yang begitu memukau!

Semua lukisan di sini mempunyai temanya yang tersendiri.

Jadi, ayuh kita lihat gelagat Iq dan rakan-rakan bergambar dengan lukisan-lukisan di sini.

Hehe!!! Kesian… tersepit pula dah. 

Hati-hati! Jangan pandang bawah! Jatuh nanti! Tapi tak apa… nasib ada abang hero selamatkan… hehehe

Peliknya muka Iq… hahaha

“Jangan pecahkan! Nanti kena makan!”

“Jeng…jeng…jeng…! Hebat tak saya?”

~~~~ I believe I can fly ~~~~

Haa… kan baby dah marah! Ambik kau! Haha

“Kayalah aku lepas ni! Hehe.”

“Adoi! Tolonglah turunkan daku.”

“Err, cikgu, kita ada dekat mana ni? Dah sampai Paris belum?”

Tadi dah tersepit, sekarang kena sebat? Adoi, kesian ke dia. Tapi kenapa masih boleh senyum tu? Hmm… aneh budah ni. Haha

“Tolong! Saya tak nak jadi menantu awak!”

Inilah dia… spiderman Malaysia! Hehe

Kenapa kitaorang selalu dapat nasib malang? Ish… ish… ish…

Mana adil! Kecil lawan besar! 

5. KELLIE’s CASTLE

Okey, sekarang inilah tempat yang terakhir yang kami kunjungi di negeri Perak ini.

Kellie’s Castle, nama yang cujup sinonim sebagai kawasan berhantu.

Namun, Iq bukan nak ceritakan pasal hal itu ya… Iq takut…

Jadi, bangunan ini terletak di Batu Gajah, Perak.

Bangunan ini telah dibina oleh William Kellie Smith.

Terdapat beberapa pendapat mengenai tujuan pembinaan rumah ini iaitu:

  1. Sebagai hadiah untuk isteri William.
  2. Untuk anak William

Apa yang Iq suka mengenai istana ini ialah seni binanya yang cantik dan kemas. 

Kami semua( Peserta lawatan) dapat belajat mengenai sejarah disebalik pembinaan istana ini yang penuh tragis dan sadis. Huhu…

Amacam? Bergaya tak? ^0^

Gambar di atas ialah gambat ruang tamu istana ini. Hmm… cantikkan?

~Tamat~

Itulah perkongsian pengalaman Iq mengikuti lawatan ini.

Jadi untuk kesempatan ini, Iq mengucap jutaan terima kasih kepada pihak yang telah menganjurkan lawatan ini iaitu kelas 3 Ar-Rahman!!!

Tahniah juga kepada semua Rahmanians yang berjaya menguruskan lawatan ini daripada awal hinggalah ke akhirnya!

Iq teringat kata-kata seorang Rahmanian ini…

“Pengalaman mendewasakan kita.”

-HM

Betul! Memang betul! Pengalaman mendidik kita untuk menjadi lebih matang dalam setiap tindak-tanduk kita.

Dengan pengalaman, manusia menjadi hebat!

Itu sahaja dari Iq.

Bye!

Photos by: Rahmanians

=^_^=

-Qalam_Iq


Jamuan PRS SMKADHA 2017

Assalammualaikum semua!!! Hai!!! Haha… (^0^)

Sebelum mulakan apa-apa, Iq nak terangkan dekat kamu semua apa itu PRS. Hehe mungkin ada yang tak tahu… (n_n)

Jadi PRS ini ialah singkatan kepada Pembimbing Rakan Sebaya. Tugas mereka ialah sebagai pembantu kepada guru dan juga berperanan untuk membimbing dan membantu rakan-rakan yang mempunyai masalah seperti masalah dalam pelajaran, emosi dan sosial. Memang susah menjadi PRS ini tau. Namun Iq dan ahli PRS yang lain tetap komited dan sentiasa memberikan 200% ( Hehe… ^_^) sokongan dalam menjayakan tanggungjawab kami sebagai ahli PRS.

Sesuailah dengan moto PRS iaitu:

  BANTU DIRI UNTUK BANTU ORANG LAIN.


Jadi, tanpa membuang masa, Iq nak kongsikan dekat awak semua suatu memori yang sangat manis dan tak akan Iq lupakan sampai bila-bila…

         β—ŽJAMUAN AKHIR TAHUN PRS ADHA 2017β—Ž



Comel tak? Haha… (^ 0 ^). Merekalah ahli-ahli PRS SMKA Dato’ Haji Abbas sesi 2017. Hehe… bergaya ke idoq? Bergaya la kan?

 Ucapan daripada Ustaz Rosli bin Abdul Rahman merangkap Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid(GPK HEM) SMKA Dato’ Haji Abbas.

Seterusnya ialah ucapan daripada Pn. Tuan Sharifah Hayati binti Tuan Hadi merangkap guru Unit Bimbingan dan Kaunseling.

Dan yang seterusnya ialah….(bunyi dram)… ucapan daripada Pengerusi PRS SMKA Dato’ Haji Abbas 2017 iaitu M. Hazim Aiman bin Shamsudin. 

Setelah mendengar ucapan yang penuh dedikasi daripada mereka bertiga, semua ahli PRS sudah tidak sabar ingin mengisi perut dengan hidangan-hidangan yang orang inggeris kata mouth-watering dishes (Ceh wah…)

Hehe…khusyuknya menjamu selera…

Nyumm…

Haha… sempat lagi buat gaya peace eh? (^0<)

(^_^) Comey tak? Hehehe… (Senyum… senyum selalu… tiada seindah senyumanmu!) Uhuk… nyanyi pulak dah Iq… haha

Peace!!! (n_n)

Okay sekarang, Iq nak tunjukkan gambar abang-abang dan kakak-kakak tingkatan 5 PRS yang serba kacak, ayu serta bergaya!!! Mereka ini sentiasa memberikan komitmen yang sepenuhnya walaupun mereka bakal ‘berperang’ dalam medan SPM 2017. Semoga abang-abang dan kakak-kakak semua berjaya dalam peperangan itu nanti. Amin…

Seterusnya ialah ahli PRS tingkatan 4 yang banyak menyumbang jasa dan tenaga dalam setiap aktiviti yang dijalankan.

Dan yang seterusnya ialah ahli tingkatan 3 PRS yang sentiasa berkarisma dan tampak segak.( Haha ^_^)

Sesi cabutan bertuah pula!!!!

Cantiklah baju kurung PRS muslimat… bergaya gitu…

Sekarang Iq akan kongsikan beberapa gambar yang telah diambil sepanjang jamuan ini berlansung. (^0^)

Senyum!!! Hahaha… Ceh wah…

Siapa entah ambil gambar ini? (^_<)

Peace!!!(^-^)

Eh? Tunjuk siapa tu? (^0^) 

Macam spy je… haha (^_<)

Smile!!!

Say cheese….

                                          ~ TAMAT~

Akhirnya tamatlah  Jamuan Akhir Tahun PRS SMKA Dato’ Haji Abbas.

Semoga legasi PRS SMKA Dato’ Haji Abbas terus maju dan sentiasa memberikan komitmen yang sepenuhnya kepada sekolah yang tercinta. Walaupun ahli PRS ADHA tidak berapa ramai namun kekuatan dalam sesebuah kumpulan tidak terletak pada jumlah ahlinya, tetapi terletak pada kerjasama yang diberikan oleh setiap ahli dalam sesebuah kumpulan itu.

Terima kasih diungkapkan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam menjayakan jamuan ini.

Dan kepada semua ahli PRS, khususnya abang-abang dan kakak-kakak tingkatan 5, semoga awak semua berjaya menempa kecemerlangan dan juga dapat membanggakan sekolah dengan berjaya memperoleh 11 A+ dalam SPM 2017. 

Amin…

Kami sentiasa mendoakan kalian berjaya di dunia dan akhirat.

Itu sahaja dari Iq kali ini. Semoga bertemu lagi!!! 

(^_^)

-Qalam_Iq

Β Β»Jamuan Muslimin 3 Al-Ikhlas 2017Β«

Assalammualaikum semua!!!

Apa khabar?

Hehe… Iq nak kongsikan dekat awak semua suatu pengalaman yang sangat terbaik dan manis Iq bersama dengan insan-insan yang sangat istimewa iaitu tak lain dan tak bukan rakan-rakan Iq. (^_^)

      Jamuan Akhir Tahun Muslimin 3 Al-Ikhlas 2017

Walaupun terpaksa mengerah keringat demi menyalakan api namun ia berbaloi. 
Ehem… sebenarnya kawan-kawan Iq yang masak semua ini. Hehe… Iq hanya tolong makan sahaja.  (^-^)

Makan, makan, makan sampai tak termakan kami dibuatnya. Hehehe… (=^_^=)

Lepas makan apa lagi? Kami bersiar-siar di pantai! Seronok sangat! Main ombak… kutip cengkerang…  tangkap Mr. Crab (^0^)

11 A untuk PT3 !!!

#prayforus

#batch02

#PT3 2017

                                     ~~~~Tamat~~~~

Tamatlah sudah Jamuan Akhir Tahun Muslimin 3 Al-Ikhlas 2017…

Jamuan ini secara tidak langsung dapat mengeratkan hubungan silaturahim antara kami kerana kami saling bekerjasama menjayakan jamuan ini. 

Kami belajar sesuatu yang sangat penting sepanjang berlansungnya jamuan ini iaitu:

‘Persahabatan yang kukuh tak mungkin akan putus walau dilanda pelbagai cabaran sekalipun’

Semoga persahabatan kita kekal hingga ke Jannah!!!

(^_^)

-Qalam_Iq